Aktualności

„Niczego w życiu nie należy się bać, należy to tylko zrozumieć.”

Maria Skłodowska Curie

Układ okresowy pierwiastków chemicznych jest jednym z największych i najważniejszych osiągnięć naukowych. Jest to nie tylko tablica, katalog oraz przewodnik po wszystkich znanych pierwiastkach ułożonych zgodnie ze wzrastającą liczbą atomową, ale również stanowi jakby okno na cały wszechświat, pozawala zrozumieć niezwykłość otaczającej nas rzeczywistości. Układ okresowy łączy w sobie, nie tylko istotę nauk chemicznych, lecz także innych nauk przyrodniczych, szczególnie fizyki i biologii.

   Rok 1869 jest powszechnie uważany za rok sformułowania okresowości pierwiastków chemicznych przez jednego z najwybitniejszych uczonych Dmitrija Mendelejewa. Zatem w 2019 roku przypada 150. rocznica powstania Tablicy Układu Okresowego, dlatego też ten czas został ogłoszony przez UNESCO i Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych „Międzynarodowym Rokiem Układu Okresowego Pierwiastków Chemicznych” (International Year of the Periodic Table of Chemical Elements 2019 - IYPT2019).

  Szkoła Podstawowa w Jaraczewie również włączyła się w obchody tego niezwykłego święta. Z okazji 150-lecia powstania Układu Okresowego Pierwiastków Chemicznych zorganizowano konkurs na najciekawszy i najbardziej oryginalny UKŁAD OKRESOWY. Uczniowie klas siódmej i ósmej oraz klas gimnazjalnych chętnie i z wielkim zaangażowaniem odpowiedzieli na zaproszenie do udziału w szkolnym turnieju.

   Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań przyrodniczych oraz pomoc w lepszym zrozumieniu chemii i poznanie jej licznych zastosowań. Organizatorzy starali się ukazać, iż układ okresowy jest źródłem wielu cennych informacji na temat budowy atomów poszczególnych pierwiastków, które można odczytać wprost oraz, które można wywnioskować.

   Uczniowie wykazali się dużą kreatywnością i przygotowali niezwykle ciekawe prace. Pojawiły się układy okresowe wykonane z drewna, tektury, plastikowych nakrętek i papieru. Wszystkie kolorowe, interesujące i na bardzo wysokim poziomie. Prace wyrażały pomysły młodzieży w bardzo atrakcyjny sposób oraz charakteryzowały się różnorodnością zastosowanych technik.

Zapraszamy do oglądania wystawy pokonkursowej, na której zostały zaprezentowane nagrodzone prace i do obejrzenia galerii zdjęć.

Komisja konkursowa wyłoniła następujących laureatów:

Natalię Andrzejczak, Pawła Kujawę i Kamila Kubiaka
którym przyznano ex aequo I miejsca.

Wyróżniono również trzy prace:
Emilii Wieły, Aleksandry Florczak i Aleksandry Krystkowiak.

 

   Organizatorami konkursu były: nauczycielka biologii i chemii – Agnieszka Płończak oraz nauczycielka matematyki i fizyki – Sylwia Dyderska.

Serdecznie dziękujemy za udział w konkursie i wszystkim uczestnikom składamy gratulacje!

Już wkrótce kolejne edukacyjne wydarzenia, na które zapraszamy wszystkich uczniów!